Posádky leteckých záchranárov uskutočnili 3471 záchranných akcií, stúpli letecké prevozy novorodencov

Posádky leteckých záchranárov uskutočnili 3471 záchranných akcií, stúpli letecké prevozy novorodencov

Rok 2022 sa z pohľadu vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) niesol v znamení nárastu počtu záchranných akcií ako slovenských, tak aj českých posádok. Na palubách záchranárskych vrtuľníkov a lietadla spoločnosti AIR-TRANSPORT EUROPE bolo v roku 2022 prevezených spolu 3471 pacientov.

Slovensko: Na území Slovenska, ktoré je pokryté siedmimi stanicami VZZS, leteli posádky záchranárskych vrtuľníkov a prúdového lietadla na pomoc celkovo 2186 pacientom. Ide tak o 10 %-ný nárast zásahov oproti roku 2021. Najčastejším dôvodom pre vzlet vrtuľníka boli už tradične pacienti s ochorením srdca a s cievnou mozgovou príhodou. K dopravným nehodám motorových vozidiel, cyklistov, chodcov, ale aj kolobežkárov boli leteckí záchranári vyslaní na pomoc celkovo 158-krát. Pri zásahoch v horách a v teréne, kde nie je možné pristáť, je pre záchranárov veľkým pomocníkom použitie palubného navijaka, ktorý z roka na rok záchranári využívajú častejšie. Vďaka nemu dokážu pri záchrane získať niekoľko desiatok minút, ktoré môžu byť rozhodujúce pre zdravie či život zachraňovaného. V roku 2022 išlo o 58%-ný nárast použitia lanovej techniky v porovnaní s rokom 2021, čo v praxi predstavuje 255 záchranných akcií touto technikou. “Náš tím leteckých technikov sa postaral o to, že do “života“ leteckých záchranárov pribudol unikátny trenažér, vďaka ktorému si môžu posádky zo Slovenka aj Českej republiky kedykoľvek trénovať techniku použitia palubného navijaka. Trenažér je inštalovaný v Poprade pri sídle spoločnosti ATE“, doplnila riaditeľka VZZS MUDr. Iveta Križalkovičová. Čo sa týka národností, po slovenských pacientoch sa na palubách záchranárskych vrtuľníkov najčastejšie viezli pacienti poľskej a českej národnosti, ktorých bolo zhodne po 46. Do smutnej štatistiky sa však v uplynulom roku zapísal mimoriadne vysoký počet úmrtí práve v horskom teréne. V roku 2022 pribudlo až 20 vyhasnutých životov v horách, ktorým nedokázal pomôcť ani rýchly zásah vrtuľníka. So zvýšenou návštevnosťou hôr, ktorú vidieť najmä po uvoľnení pandemických opatrení, sa úmerne zvýšili aj úrazy a s tým súvisiace záchranné akcie. Pod mnohé tieto tragédie sa však podpísali chyby, ktoré boli zbytočné, a žiaľ, fatálne. Z celkového počtu pacientov, ktorým leteckí záchranári v roku 2022 pomohli, tvorilo viac ako 11% detských pacientov. Za zmienku tiež stojí zvýšený počet leteckých transportov novorodencov v inkubátore. Aj vďaka obnovenej spolupráci s pediatrickým tímom Detskej fakultnej nemocnice v Košiciach výrazne stúpli letecké prevozy tých najmenších pacientov, ktorí sa bezprostredne po narodení ocitli v ohrození života a vyžadovali si prevoz do špecializovaných zdravotníckych zariadení. V roku 2022 bolo na palubách vrtuľníkov prevezených v inkubátore celkovo 45 novorodencov, čo je o 29 viac ako v roku 2021. Zo všetkých nemocníc na Slovensku bolo v roku 2022 najčastejšie vidieť záchranársky vrtuľník pri Kysuckej nemocnici s poliklinikou v Čadci, kde piloti pristáli presne 70-krát. Najviac práce mali v minulom roku záchranárske tímy zo strediska v Banskej Bystric, ktoré so svojimi 418 zásahmi dosiahli v histórii spoločnosti na území Slovenska rekordný počet zásahov v priebehu jedného roka. Za nimi nasledovalo stredisko zo Žiliny (373) a do tretice to bola základňa v Trenčíne (345). Najviac nalietaných hodín bolo zaznamenaných počas letných mesiacov, pričom najrušnejší deň bol 22. júla, kedy posádky červeno-bielych záchranárskych vrtuľníkov leteli na pomoc celkom 23-krát. Posádky záchranárskych vrtuľníkov sa denne stretávajú s rôznymi príbehmi, či osudmi pacientov. Nevynímajúc ani tie s najvyššou morálnou hodnotou, kde sa jeden životný príbeh skončí a druhý dostáva šancu na jeho pokračovanie. Pri plánovaných transplantáciách pomohli v roku 2022 aj vrtuľníky a lietadlo spoločnosti ATE. Piloti vzlietli spolu 41-krát, aby čo najrýchlejšie previezli odobratý orgán, darcu, transplantačný tím, či samotného príjemcu do potrebného zdravotníckeho zariadenia za účelom transplantácie. Najviac záchranných akcií si na svoje konto v roku 2022 pripísal vrtuľník Bell 429 s registračnou značkou OM-ATT, ktorý vzlietol na pomoc chorým a ľuďom v tiesni celkom 407-krát.
Najdlhší záchranný let vrtuľníkom v roku 2022 trval presne 330 minút. Išlo o prevoz pacienta na retransplantáciu pečene z nemocnice vo Vranove n/Topľou do Inštitútu klinickej a experimentálnej medicíny v Prahe. Kapitán prúdového lietadla Cessna Citation Bravo 550 upraveného do medicínskej verzie a doplneného o zdravotnícky tím úspešne absolvoval v roku 2022 celkovo 35 medicínskych letov, najčastejšie s detskými pacientmi na transplantáciu pečene v nemeckom Essene. Na jeho palube sa okrem iných viezli aj dvaja novorodeneckí pacienti v inkubátore s vrodenou vývojovou chybou podnebia, ktorí boli prevezení do špecializovanej kliniky v Nemecku za účelom vytvorenia plastickej náhrady.

Česká republika: V susednom Česku, kde spoločnosť AIR – TRANSPORT EUROPE (ATE) prevádzkuje dve základne Leteckej záchrannej služby (LZS) bol taktiež zaznamenaný nárast záchranných akcií v priebehu roka 2022. Piloti základne LZS v Olomouckom kraji leteli na pomoc spolu 672 pacientom, čo predstavuje nárast o 135 letov oproti roku 2021 a zároveň ide v uplynulom roku o najvyšší počet zásahov jedného strediska. Druhá základňa LZS v Moravskosliezskom kraji si na konci roka 2022 pripísala k svojim záchranným akciám spolu 613 zásahov, o 36 viac ako v roku 2021.

„Za každým a jedným záchranným letom stojí zohratý tím ľudí, ktorí pracujú často v náročných podmienkach. V mene všetkých zachránených pacientov im patrí vďaka za ich prácu a zanietenosť. Som veľmi hrdý na to, že v našom záchranárskom tíme máme šikovných a lojálnych ľudí, ktorí toto povolanie neberú ako prácu, ale ako poslanie, o čom svedčí aj ich ocenenie v Sieni slávy zdravotných záchranárov či nominácia v Národnej cene letectva SR,“ zhodnotil rok 2022 konateľ spoločnosti ATE Milan Hoholík.