AIR - TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o.

pôsobí na slovenskom leteckom trhu od roku 1991. Patrí tak k prvým súkromným leteckým spoločnostiam v histórii bývalého Československa. Počas celého svojho pôsobenia poskytuje služby v oblasti leteckej záchrany (VZZS) a leteckého priemyslu, čím sa stala skúseným stabilným leteckým prevádzkovateľom a strediskom údržby vrtuľníkov.

V popradskom hlavnom sídle a v operačných strediskách v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a v českom Olomouci a v Ostrave zamestnáva spolu vyše 100 ľudí.

2021 - Rok pozitívnych správ

Nové stredisko v Olomouci

Január 2021 – zahájenie prevádzky Leteckej záchrannej služby v Moravskosliezskom kraji v ČR s vrtuľníkom EC 135.

Trenažér na použitie palubného navijaka

Marec 2021 – do “života“ leteckých záchranárov pribudol trenažér na použitie palubného navijaka umiestnený v hangári popradskej základne.

Skelet vrtuľníka Agusta A109K2

Jún 2021 – v parku Letiska Poprad – Tatry bol pre širokú verejnosť umiestnený skelet vrtuľníka Agusta A109K2, ktorý svoju záchranársku misiu vo vzduchu ukončil v r. 2020.

Vrtuľník EC 135 v TN

Vrtuľník EC 135 uvedený do prevádzky VZZS v stredisku Trenčín.

konateľ ATE p. Milan Hoholík

Cenu za celoživotné dielo v ankete Zlaté krídla – Národná cena letectva SR si 5. septembra 2021 prevzal konateľ ATE p. Milan Hoholík, jeden zo zakladateľov a nadšencov letectva, ktorý stál pri zrode spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE a ktorý sa zaslúžil o to, že letecká záchranná služba funguje na Slovensku nepretržite viac ako 30 rokov.

Záchranár Ing. Marián Hudák, MPH.

Ocenenie za celoživotnú prácu a prínos v záchranárskom svete získal od Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov záchranár Ing. Marián Hudák, MPH., ktorý bol uvedený do Záchranárskej galérie cti.

2020 - Začiatok pandémie COVID-19

Ďalšie dva vrtuľníka EC 135

V priebehu mesiacov júl a september prišli na Slovensko ďalšie dva vrtuľníka EC 135.

Začiatok pandémie COVID-19

V súvislosti s pandémiou COVID-19 sa v rámci medzinemocničnej výpomoci začali realizovať letecké prevozy kriticky chorých pacientov s touto diagnózou na území Slovenska, ale aj do zahraničných zdravotníckych zariadení.

2019 - Rok plný výziev

ATE prevádzkovateľom na ďalších 6 rokov

Vo výberovom konaní Ministerstva zdravotníctva SR na prevádzkovanie staníc vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby si spoločnosť ATE obhájila svoje pozície na všetkých 7 staniciach na Slovensku a stala sa ich prevádzkovateľom na ďalších 6 rokov.

Na základe súťaže Ministerstva zdravotníctva ČR si spoločnosť ATE obhájila svoju pozíciu prevádzkovateľa vrtuľníkov LZS v Olomouckom kraji a zároveň získala do svojej pôsobnosti druhé české stredisko – Leteckú záchrannú službu Moravskosliezskeho kraja (Ostrava).

Vrtuľník EC 135 v Olomouci

Vrtuľník EC 135 bol nasadený do služby LZS v Olomouci.

2018 - Nový prírastok EC 135

Deň otvorených dverí v Žiline

Deň otvorených dverí v stredisku v Žiline – Novovybudované stredisko Krištof 06 v Žiline bolo v septembri prezentované aj širokej verejnosti.

Nový vrtuľník EC 135

Do flotily spoločnosti AIR-TRANSPORT EUROPE pribudol nový vrtuľník EC 135 (OM-ATW).

Pilot VZZS Ing. Stanislav Hudec

Pilot VZZS Ing. Stanislav Hudec bol na Konferencii Rescue Day vo februári 2018 uvedený do Záchranárskej galérie cti.

Vrtuľníky Bell 429 v KE, BB, ZA

Vrtuľníky Bell 429 nasadené do služby v stredisku VZZS v Košiciach, v Banskej Bystrici a v Žiline.

2017 - Nové stredisko v Olomouci

Nové stredisko v Olomouci

Na základe súťaže Ministerstva zdravotníctva Českej republiky zahájila spoločnosť ATE 1. januára 2017 svoju pôsobnosť v leteckej záchrannej službe za hranice Slovenskej republiky, v stredisku Zdravotníckej záchrannej službe olomouckého kraja.

Krištof 06 v Žiline

V stredisku s volacím znakom Krištof 06 v Žiline bola v roku 2017 vybudovaná nová moderná budova a zrekonštruovaný heliport.

2016 - Obrovská tragédia

Tragická nehoda

Počas záchrannej akcie dňa 7.9.2016 sa vo večerných hodinách neďaleko obce Strelníky zrútil záchranársky vrtuľník Bell 429. Na jeho palube, žiaľ, zahynuli všetci traja členovia posádky a 38-ročný pacient. Posádka na palube bola v zložení: pilot Ing. Ján Rušin, lekárka MUDr. Patrícia Krajňáková, záchranár: František Bartoš. Príčina pádu vrtuľníka je v štádiu vyšetrovania.

3 nové vrtuľníky

V decembri pribudli do flotily 3 nové vrtuľníky Bell 429, ktoré budú postupne uvedené do prevádzky leteckej záchrannej služby na Slovensku.

2015 - Prúdové lietadlo Cessna Citation 550 Bravo

Nové prúdové lietadlo Cessna Citation 550 Bravo

Pre potreby medzinárodnej leteckej prepravy rozšírila spoločnosť svoju flotilu o druhé prúdové lietadlo Cessna Citation 550 Bravo. Medicínske a VIP lety poskytuje ATE v roku 2015 dvomi lietadlami Citation Bravo OM-ATN a OM-ATS. Stroj Cessna Citation 560 Encore OM-ATM predala spoločnosť v septembri 2015 americkému zákazníkovi.

Tragický pád vrtuľníka

Tragický pád vrtuľníka Agusta A109K2 OM-ATB dňa 17.7.2015 v Prielome Hornádu hlboko zasiahol celú spoločnosť. Na palube sa nachádzal pilot Ľubomír Majerčák, lekár Marek Rigda, operátor Martin Svitana a horský záchranár Dušan Leskovjanský. Príčinou pádu bol kontakt vrtuľníka s vedením elektrického napätia.

2014 - Otvorenie leteckej školy

Otvorenie leteckej školy

Otvorenie leteckej školy - schválenej výcvikovej organizácie pre vrtuľníky Agusta, Eurocopter a Bell.

2013 - Nový prírastok Bell 429

Sedem staníc na Slovensku

Vo výberovom konaní na prevádzkovanie staníc Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby získala spoločnosť AIR – TRANSPORT EUROPE povolenia prevádzkovať všetkých sedem staníc na Slovensku. Obhájila si tak svoju doterajšiu pozíciu.

Nový prírastok vo flotile

Nový prírastok vo flotile AIR – TRANSPORT EUROPE, vrtuľník Bell 429 priletel do Popradu 29. septembra 2013.

2012 - Nové priestory v Bratislave

Nové priestory Krištof 01

Otvorenie nových priestorov stanice Krištof 01 v Bratislave na Letisku M. R. Štefánika.

2011 - ATE členom IKAR-CISA

Člen Medzinárodnej komisie pre záchranu v horách IKAR-CISA

Spoločnosť AIR - TRANSPORT EUROPE, prevádzkovateľ Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, sa na kongrese Medzinárodnej komisie pre záchranu v horách IKAR-CISA vo švédskom Åre, stala jej riadnym členom. Slovenskí leteckí záchranári sa tak pripojili k 63 záchranárskym organizáciám z 33 krajín sveta, ktoré sú členmi tohto odborného združenia.

Nový hangár Krištof 04

Otvorenie nového hangáru a sídla stanice VZZS Košice - Krištof 04 v areáli Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach.

V apríli 2011 spločnosť AIR - TRANSPORT EUROPE oslávila 20. výročie svojho vzniku.

2010 - 9. vrtuľník Agusta A109K2 vo flotile

Vrtuľník Agusta A109K2

Do sídla spoločnosti prilieta deviaty vrtuľník Agusta A109K2 (OM-ATL).

Prúdové lietadlo Cessna Citation 560 Encore

ATE tiež rozšírila svoju flotilu o moderné prúdové lietadlo Cessna Citation 560 Encore disponujúci VIP interiérom. Spoločnosť plánuje realizovať modifikáciu zameniteľnej zástavby interiéru, aby bolo lietadlo možné využívať na medicínske účely pri prevozoch pacientov a rovnako aj na účely osobnej prepravy.

2009 - Nové prevádzky Žilina, Trenčín

Ďalšie vrtuľníky Agusta A109K2

Pre zvyšovanie kvality poskytovaných služieb rozšírila ATE svoju flotilu o ďalšie vrtuľníky Agusta A109K2 (OM–ATJ, OM-ATK).

Prevádzka v Stanici VZZS Žilina

Na základe získania Povolenia MZ SR na prevádzkovanie Ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby prevzala ATE 9.11.2009 prevádzku v Stanici VZZS Žilina (sídlo v areáli FNsP).

Následne 10.12.2009 otvorila spoločnosť ATE Stanicu VZZS aj na letisku v Trenčíne.

2008 - Prvá nočná technická záchranná akcia

Prvá nočná technická záchranná akcia

Prvá nočná technická záchranná akcia s použitím navijaku vo vysokohorskom teréne v histórii slovenského letectva.

Spolupráca s členmi Tatranskej horskej služby

VZZS ATE začala intenzívnu spoluprácu s členmi Tatranskej horskej služby - dobrovoľného zboru (THS DZ).

Kontrakt na kúpu dvoch dvojmotorových vrtuľníkov

Podpis kontraktu na kúpu dvoch dvojmotorových vrtuľníkov typu „Grand light“ s opciou na ďalšie dva vrtuľníky počas leteckej show vo Farnborough vo Veľkej Británii.

Podpis Dohody o spolupráci

Podpis Dohody o spolupráci pri záchrane s Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym (TOPR).

2007 - Nová stanica a hangár v Banskej Bystrici

Prvá nočná záchranná akcia vo vysokohorskom teréne

Prvá nočná záchranná akcia vo vysokohorskom teréne na Slovensku, počas ktorej boli použité okuliare na nočné videnie v Západných Tatrách.

Systém Rollgliss

Uvedenie nového spôsobu záchrany pomocou systému Rollgliss. Novú záchranársku techniku prevzala Vrtuľníková záchranná zdravotná služba ATE od švajčiarskej záchranárskej organizácie REGA, ktorá ju úspešne používa v Alpách.

Nová stanica a hangár v Banskej Bystrici

Otvorenie novej stanice a hangáru VZZS v areáli Rooseveltovej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici.

2006 - Lietanie s okuliarmi na nočné videnie

Nové stredisko v Nitre

Otvorenie nového strediska VZZS v Nitre.

Výcvik pilotov

Výcvik pilotov ATE na lietanie so špeciálnou technikou na nočné videnie pod vedením inštruktora zo švajčiarskej záchrannej služby REGA. V krajinách V4 patrí AIR - TRANSPORT EUROPE prvenstvo v záchranárskych misiách pomocou nočného videnia Night Vision Goggles.

2005 - Špeciálny sanitný automobil

Nový vrtuľník v Banskej Bystrici

K špičkovo vybaveným strediskám Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby pribudla aj Banská Bystrica. Bol tu umiestnený už štvrtý vrtuľník Agusta A109 K2 spoločnosti AIR - TRANSPORT EUROPE.

Špeciálny sanitný automobil

Pre potreby VZZS zakúpila spoločnosť aj špeciálny sanitný automobil RTW Mercedes Benz Sprinter 903.6 s navigačným videosystémom, polohovateľným lôžkom a kompletným medicínskym vybavením pre rýchlu zdravotnú pomoc.

2004 - Vrtuľník Agusta A109K2

Vrtuľník Agusta A109K2

Za prítomnosti verejných činiteľov ATE oficiálne predstavuje a uvádza do prevádzky tri vrtuľníky talianskej výroby Agusta A109 K2 určené pre strediská Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Poprade, Košiciach a v Bratislave.

2003 - An-124 Ruslan

An-124 Ruslan

Spoločnosť začína na prepravu nadrozmerných nákladov využívať obrie lietadlá ukrajinskej výroby An-124 Ruslan.

Agusta A109 K

AIR - TRANSPORT EUROPE kupuje pre Vrtuľníkovú záchrannú zdravotnú službu vrtuľník talianskej výroby Agusta A109 K. Absolútna technická špička sa tak stáva štandardom technického vybavenia.

1997 - Strediská BA, BB

Nové vrtuľníky

V roku 1997 firma modernizuje letecký park francúzskym vrtuľníkom svetovej špičky AS 355N Ecureuil a vrtuľníkom PLZ Kania.

Strediská BA, BB

Otvorenie nových stredísk VZZS v Bratislave a Banskej Bystrici.

1996 - Tu 154B, L-410 UVP-E1

Tu 154B

Prenájom a prevádzkovanie 164 miestneho lietadla Tu 154B pre lety cestovných kancelárií z Bratislavy.

L-410 UVP-E1

Pre potreby diaľkovej prepravy pacientov VZZS kúpila spoločnosť lietadlo L-410 UVP-E1.

1995 - Tu 134A

Tu 134A

Zakúpenie 76 miestneho lietadla Tu 134A, preprava klientov cestovných kancelárií, predovšetkým z letísk Poprad a Košice.

1993 - AS355 F1 Ecureuil

AS355 F1 Ecureuil

ATE rozšírila svoj vrtuľníkový park o francúzske vrtuľníky AS355 F1 Ecureuil.

1992 - Stredisko v Košiciach

Nepravidelná letecká dopravu osôb a nákladu

Spoločnosť začala vykonávať nepravidelnú leteckú dopravu osôb a nákladu prenajatými lietadlami ruskej výroby: An-24, An-26, An-30, Jak-42, Tu-134A a Tu-154M.

Stredisko v Košiciach

Otvorenie nového strediska Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Košiciach.

1991 - Prvý vrtuľník spoločnosti

Prvý vrtuľník spoločnosti

Prvý vrtuľník spoločnosti - francúzsky SA 316B Alouette III - bol uvedený do prevádzky v stredisku Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Poprad.

Poľské vrtuľníky

ATE uvádza do prevádzky poľské vrtuľníky Mi-2 a tiež vrtuľníky Mi-8T a Mi-8P pre špeciálne letecké práce.

Prenájom vrtuľníka Mi-17

Prenájom vrtuľníka Mi-17 a najväčšieho vrtuľníka Mi-26T na prepravu nadrozmerného nákladu.